Nyheter på lätt svenska

Övningen är skapad 2021-05-20 av Svenskagrund. Antal frågor: 19.




Välj frågor (19)

Vanligtvis används alla ord som finns i en övning när du förhör dig eller spelar spel. Här kan du välja om du enbart vill öva på ett urval av orden. Denna inställning påverkar både förhöret, spelen, och utskrifterna.

Alla Inga

  • en risk Något negativt som kan hända.
  • en chans en möjlighet
  • stiger ökar (mer)
  • en pandemi En sjukdom eller ett virus som sprider sig över hela världen.
  • dessutom även
  • särskild speciell
  • ett behov Något som man behöver.
  • trots att även om
  • besvärlig jobbig
  • färre inte lika många
  • brist på något för lite av något
  • en glaciär ett isberg
  • att få stöd att någon visar att hen finns där för mig och tror på mig
  • tillåtet Något som man får göra.
  • rimligt/ realistiskt troligt/ Något som kan vara sant.
  • att ha panik att vara väldigt stressad/orolig/rädd
  • lågstadiet åk 1 - 3
  • mellanstadiet åk 4-6
  • högstadiet årskurs 7, 8 och 9

Alla Inga

(
Utdelad övning

https://spellic.com/swe/ovning/nyheter-pa-latt-svenska.10418336.html

)